- Tryggere takket være to-faktor
To-faktor pålogging på Office 365 har gjort arbeidsdagen
sikrere for Adolf Øiens fond.
Oppmerksomheten rundt digital sikkerhet i mediene har utløst handling hos bedrifter. Færre sitter på gjerdet, og flere tar nå grep og sikret IT-plattformene sine. Adolf Øiens fond ønsket å ta grep for å sikre sine brukere og tilgangen til systemene. Ved å ta i bruk moderne sikkerhetsløsninger på IT-plattformen er de nå bedre rustet digitalt.
– Mye har forandret seg i de årene fondet har drevet, mildt sagt. Det er ikke slik at man tropper opp i banken for å be om overføringer og tildelinger lengre, sier Gry Haug Binde, daglig leder i Adolf Øiens fond.
Adolf Øiens fond støtter økonomisk utdanning, næringsutvikling og ideelle formål til personer og selskaper i trondheimsregionen. Fondet forvalter verdier for om lag 400 millioner, og har siden 1918 bidratt med ca. 275 millioner til gode formål i Trondheim.
To-faktorløsningen som Brilliant har levert, er en sikkerhetsmekanisme som krever en ekstra faktor for å godkjenne påloggingene. Løsningen sikrer brukerkontoene mot såkalt «phishing» – en kjent metode for å lure brukere til å logge på falske løsninger og gjennom disse gi fra seg brukernavn og passord.
Et slikt datainnbrudd åpner for at fremmede kan logge på IT-plattformen, lese og sende e-post på vegne av kontoen, og få tilgang til sensitiv informasjon. Med to-faktor aktivert kan brukere velge om de ønsker å godkjenne påloggingsforsøk via SMS-kode eller i en app på telefonen. Dermed vil ikke andre få logget på, selv om man skulle være uheldig å bli lurt.
– Det er ubehagelig å tenke på hva konsekvensene av et datainnbrudd hadde vært. Det kan skje hvem som helst. For oss var valget enkelt. Vi føler oss tryggere takket være to-faktor, sier Gry.
Våre eksperter bistår gjerne med å sikre deres brukerkontoer med moderne teknologi.