Nytt digitalt startskudd for Trondheim Maraton
Norges eldste maraton valgte Brilliant Web som plattform når de skulle fornye seg selv digitalt.
Trondheim Maraton er et historierikt arrangement, og årets utgave er nummer 55 i rekken. Løpet drives og utvikles av Nidelv IL, i samarbeid med Bedriftsidretten. Ifjor kunne de notere seg påmeldingsrekord, med hele 8 252 deltagere.
-Innsatsen vi har lagt ned de siste årene har bidratt til en større profesjonalisering av arrangementet. Det trekker flere deltagere til startstreken, og det krever mer av oss både langs bygatene og digitalt, sier Randi Riseth Sæther, Markeds- og kommunikasjonskonsulent for Trondheim Maraton.
Nye nettsider for en bedre brukeropplevelse har lenge stått på ønskelisten. I forkant av årets løp har det endelig åpnet seg en mulighet til å prioritere det.
-Vi var veldig klare når nettsidene sto for tur. Nettsidene er kjernen til arrangementet når det kommer til informasjon. Det er jo her vi tilbyr påmelding, informasjon for deltakerne om selve løpsdagen, bilder og historie, forteller Randi.
God tilgang til svar på spørsmål som deltakerne måtte ha frigjør verdifull tid for kjerneteamet under innspurten til løpsdagen.
-For oss er det viktig at våre deltakere er selvforsynt med riktig informasjon, det sparer våre ressurser enormt med tid slik at vi kan fokusere på å levere et så godt arrangement som mulig.
Løypa til Trondheim Maraton blir sjeldent omtalt uten at den berømte "3T-bakken" i Ila blir nevnt. Her blir deltagerne møtt av en seig motbakke som koster tid og krefter.
Det har lenge vært en ambisjon å legge om løypa for en flatere profil. Randi og resten av teamet kan endelig avsløre at den berømte 3T-bakken er historie.
- Den nye løypa tar inn mot Ila og Kongens gate tidligere enn før. Man løper fortsatt undergangen ved rundkjøringa som tidligere, men vi slipper unna med langt færre høydemeter. Løypa kompenserer for dette med ei ekstra løkke rundt byggene på Nyhavna.
-Alt dette har vi fått synliggjort bedre med det interaktive kartet på de nye nettsidene, så vi håper mange finner det nyttig!
Innsikt i data er både interessant og nyttig. Nå skal også Trondheim Maraton bli mer datadrevne, og Randi ser frem til å bruke informasjonen for det det er verdt.
-Det folk ønsker primært svar på, er når Trondheim Maraton er, hvor de finner deltakerinfo og informasjon om påmelding. Med de nye sidene synes jeg det kommer veldig tydelig frem på en ryddig og brukervennlig måte.
Planen er å dele informasjon og aktiviteter gjennom året, slik at publikum kan holde seg oppdatert på alt som skjer rundt arrangementet. Nye digitale verktøy skal hjelpe med innsikt og analyse.
-For vår egen har vi nå mulighet til å analysere hvilke sider og informasjon som er mest brukt, og hva vi kan tilby mere av. Brilliant har også bydd på teknologi som gir oss og deltagerne innblikk i løperdata. Det syns vi er kjempemorsomt å klikke oss rundt i, sier Randi.
Brilliant er samarbeidspartner med Trondheim Maraton, og navnesponsor på halvmaratondistansen. Det falt naturlig for Randi å høre hvordan deres nye nettsideprosjekt kunne løses.
-Brilliant er en stødig og viktig samarbeidspartner for Trondheim Maraton. De er en viktig bidragsyter for stemning og kreativitet langs løypa og ellers i året. At vi kan presentere ny nettside i samarbeid med denne gjengen gjør det litt ekstra stas med denne nyheten.
Randi trekker frem brukervennligheten i Brilliant Web som en suksessfaktor i det daglige arbeidet med sidene.
-Sammenlignet med det forrige systemet vi brukte er Brilliant Web en drøm. Jeg er ikke kjempegod teknisk, så jeg var spent på hvor avansert systemet var. Jeg ble veldig positivt overrasket når jeg fikk opplæring i hvordan det er å redigere, kopiere, lagre og publisere. Jeg har fått prøvd meg litt på egen hånd og så langt har det gått kjempefint. Brilliant har vært utrolig behjelpelig med både opplæring og effektivitet i prosessen, og vi gleder oss til samarbeidet videre, avslutter Randi.
Med teknologi og en touch of magic er alt mulig! Legg igjen en forespørsel til oss så kontakter vi deg så snart som mulig.
Les mer om hva Brilliant har gjort for disse selskapene: