Brilliant investerer 10 millioner i innovativ BI-løsning

Brilliant investerer 10 millioner kroner i utvikling av programvare for datafangst og beslutningsstøtte.

Prosjektet er en satsning som følge av økt etterspørsel innen Business Intelligence og globale trender innen forretningsinnsikt, rapportering, kunstig intelligens (AI) og maskinlæring.

-Våre kunder har store datamengder og etterspør bedre verktøy innen Business Intelligence. Nå tar vi sats innen innovasjon, og videreutvikler teknologien for å gjøre den mer tilgjengelig, sier Wenche Lie-Pedersen, CEO i Brilliant.

Brilliant AS

  • Trondheimsbasert teknologiselskap
  • 50 ansatte
  • 10 års jubileum i år
  • Eid av de ansatte
  • Ekspertise innen Business Intelligence, IT-sikkerhet, utvikling, rådgivning og prosjektledelse

Støtte fra Innovasjon Norge

Brilliant’s første pilotkunder er allerede på plass, og bistår med verdifull testing og tilbakemeldinger gjennom produktutviklingen. Prosjektet har i tillegg fått innvilget forsknings- og utviklingsmidler fra Innovasjon Norge.

- Vi er stolt og fornøyd over den betydelige tildelingen fra Innovasjon Norge. De har bidratt med viktig og avgjørende støtte. Vi i Brilliant tar dette som en tillitserklæring, og vi er sikre på at vår produktidé vil tilføre stor verdi til kundene, sier Wenche.

Bedre løpende kontroll over bedriftsøkonomien

Brilliant har spisskompetanse innen Business Intelligence, IT-sikkerhet, utvikling, rådgivning og prosjektledelse, og utvikler hele løsningen fra sine moderne lokaler på Dora i Trondheim.

Wenche forteller om en organisasjon som ivrer etter å realisere idéene det er jobbet med:

- Potensialet i produktet er enormt og bransjeuavhengig. Det dekker behovet for innhenting, behandling og visualisering av alle typer data. Her har vårt brilliante team vært dyktige og utviklet innovative løsninger på krevende problemstillinger. Brilliant driver effektivt og lønnsomt med hjelp av god forretningsinnsikt og datadrevne beslutninger. I 10 år har vi benyttet og optimalisert prototypen til produktet internt, og derfor ble det naturlig for oss å videreutvikle og lansere løsningen i markedet, sier Wenche Lie-Pedersen.

 

Markedsledende på datasikkerhet

Tirsdag denne uken var pilotkundene samlet til en eksklusiv pre-lansering. Her fikk de innblikk i produktet og den videre utviklingsprosessen.

- Med gode innspill fra spennende og kompetente pilotkunder fra ulike bransjer, sikrer vi at produktet løser kundens behov.

Wenche ønsker ikke å avsløre mange detaljer nå, men kan forsikre kundene at det er mye å glede seg til.

- Det skal bli ekstremt lett og raskt å komme i gang med bruken av produktet, og det intuitive brukergrensesnittet vil umiddelbart hjelpe kundene til å ta bedre datadrevne beslutninger. Kundene vil oppleve bedre løpende kontroll og innsikt i sine virksomhetskritiske data. De vil samtidig få unik oversikt over de ulike faktorene som påvirker selskapets drift og økonomi, avslutter hun. Når løsningen også er markedsledende på datasikkerhet, er kundenes forretningshemmelige data ivaretatt på best mulige måte.

Relatert innhold

Brilliant lanserer Brilliant Web

-Brilliant Web gjør det lett for bedrifter å synliggjøre tjenester og produkter på en brukervennlig og intuitiv måte. Kundene kommer raskt i gang, og løsningen reduserer tiden kundene bruker på nettsideprosjektet sitt.

Brilliant inngår samarbeid med Trondheim Maraton

-Vi gleder oss til å være med og sette vårt preg på Trondheim Maraton, både på selve løpsdagen og øvrige aktiviteter gjennom året. Vårt mål er å få flest mulig i aktivitet, lage mye liv langs løypa og bidra til folkefesten dette er for byen.

Har dere en digital krisehåndteringsplan?

- En digital krisehåndteringsplan er avgjørende for utfallet av feil og nedetid. Man må reagere raskt, iverksette tiltak og forhåpentligvis klare å opprettholde verdiskapning og produksjon mens feil og nedetid rettes, sier Ole Martin Solli, rådgiver i Brilliant.