Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnseksjon

Fra konsept til ferdige skip


Med stødig prosjektledelse og faglige råd bidro Brilliant til moderniseringen av verdens vakreste kystreise.

Verdensledende innen ekspedisjonsturisme

Hurtigrutens nyeste skip, MS Fridtjof Nansen, ligger til kai i Trondheim for første gang. Mange nysgjerrige har tatt turen til havnen for å se skipet, som ble bygget på Kleven verft på Sunnmøre. For Ole Martin Solli og Thomas Aune Håpnes markerte besøket slutten på nesten tre år med rådgivning og prosjektledelse for å få skipet klart i tide. 

Hurtigrutens satsning på ekspedisjonsturisme har satt tydelige spor i utformingen av innvendige arealer. En 17,5 meter høy skjerm bringer opplevelser som skjer over og under overflaten, inn i skipene. - Underveis i prosjektet måtte vi redefinere tilnærmingen til AV- og underholdningsløsninger. Prosjektet introduserte digitale flater i et omfang som aldri er gjort på skip tidligere. Dette medførte behov for å løfte fram de nødvendige operative prosessene for å utnytte potensialet i plattformen, forteller Thomas.


– Det er ikke ofte man får i oppgave å integrere robust og skalerbar infrastruktur med de krav som stilles til ekspedisjonsskip som skal ferdes i de mest ekstreme strøkene kloden har å by på.

— Ole Martin Solli, Rådgiver og Prosjektleder

Rådgivning og prosjektledelse til internasjonal anerkjennelse

Bak opplevelsene som tilbys passasjerene som ferdes ombord, er det en rekke formelle krav og andre faktorer som prosjektet måtte ivareta. Skipene er blant annet designet etter Polar Code 6 og Safe Return to Port. Dette innebærer strenge krav til sikkerhet, integritet, og nødprosedyrer. For å oppnå dette, kombinerer IT-arkitekturen ombord høy grad av redundans og failover-kapasitet, med automation og hands-off konfigurasjon. På spørsmål om hvordan prosjektet lyktes med å oppnå alt dette, er Ole Martin klar i sitt svar.

– Åpenhet, lagspill, og styring etter både funksjonelle og tekniske krav har vært avgjørende. Vi har lyktes med å kombinere dette gjennom hele prosjektet. Det var essensielt for å få etablert disse løsningene og få de godkjent etter maritimt regelverk. De ble et viktig bidrag til en unik passasjeropplevelse, avslutter han.

Hurtigruten har etter prosjektet vunnet flere priser for løsningene ombord.

Flere kundeprosjekter

Gi en lyd, så tar vi det derfra