– Rådgivning og prosjektledelse til internasjonal annerkjennelse

Thomas Aune Håpnes, Ole Martin Solli, prosjektledelse, rådgivning

Mandag 10. Februar lå Hurtigrutens nyeste skip, MS Fridtjof Nansen, til kai i Trondheim for første gang. Mange nysgjerrige hadde i løpet av uken tatt turen til havnen for å se skipet, som nylig ble ferdig bygget på Kleven verft på Sunnmøre. For Ole Martin Solli og Thomas Aune Håpnes markerte besøket slutten på nesten tre år med rådgivning og prosjektledelse for å få skipet i mål i tide. Tre år som har bydd på tøffe utfordringer, og spennende løsninger.

– Det har vært veldig gøy å være med på «hele ferden», fra konsept til ferdig skip. Spesielt for et nytt og unikt design som skipene i Amundsen-klassen til Hurtigruten er basert på, sier Ole Martin. Han er begeistret hvordan teamene har sammen klart å takle utfordringene som nå har posisjonert Hurtigruten som verdensledende innen ekspedisjonsturisme.

– Det er ikke ofte man får i oppgave å integrere robust og skalerbar infrastruktur med de krav som stilles til ekspedisjonsskip som skal ferdes i de mest ekstreme strøkene kloden har å by på. Når man samtidig introduserte mange nye teknologiske løsninger og innovasjonsprosesser for å realisere skipets design og konsept, ble det klart at disse skipene ville representere en ny æra for Hurtigruten, og sette standarden for bransjen, fortsetter han.

 

Hurtigruten Fridtjof Nansen Trondheim
MS Fridtjof Nansen på besøk i Trondheim.

Redefinerte tilnærmingen til AV- og underholdningsløsninger

MS Fridtjof Nansen er det nyeste skipet i Amundsen-klassen, som er oppkalt etter søsterskipet MS Roald Amundsen som stod ferdig i fjor. Brilliant har bistått høyt og lavt under byggingen av begge. -Vi har jobbet med alt fra design og kravspesifikasjon, innkjøp, rådgivning og prosjektledelse, engineering og utførelse fram til idriftsettelse, legger Thomas til. Duoen er stolte av hva de har fått til med kunden. – Skipene i Amundsen-klassen har fått en robust og fleksibel IT-plattform. Den kombinerer høy ytelse med operasjonell effektivitet. Samtidig knyttes systemer sammen som tidligere har vært basert på industrispesifikke standarder, og vanskeligere å integrere, sier Ole Martin.

Hurtigrutens satsning på ekspedisjonsturisme har satt tydelige spor i utformingen av innvendige arealer. En 17,5 meter høy skjerm bringer opplevelser som skjer over og under overflaten, inn i skipet. Thomas forteller hvordan teamet måtte tenke nytt. -Underveis i prosjektet måtte vi redefinere tilnærmingen til AV- og underholdningsløsninger. Prosjektet introduserte digitale flater av et omfang som aldri er gjort på skip tidligere, som medførte behov for å løfte fram de nødvendige operative prosessene for å utnytte potensialet i plattformen.

 

Hurtigruten Fridtjof Nansen digital signage
Skjermene ombord får gjestene tett på opplevelsene utenfor.

Rådgivning og prosjektledelse til internasjonal annerkjennelse

Bak opplevelsene som tilbys passasjerene som ferdes ombord, er det en rekke formelle krav og andre faktorer som måtte ivaretas. Skipene er blant annet designet etter Polar Code 6 og Safe Return to Port. Det medfører strenge krav til sikkerhet, integritet, og nødprosedyrer. For å oppnå dette, kombinerer IT-arkitekturen om bord høy grad av redundans og failover-kapasitet, med automation og hands-off konfigurasjon. På spørsmål om hvordan prosjektet lyktes med å oppnå alt dette, er Ole Martin kontant i sitt svar.

– Åpenhet, Lagspill, og styring etter både funksjonelle og tekniske krav har vært avgjørende. Vi har lyktes med å kombinere dette gjennom hele prosjektet. Det var essensielt for å få etablert de løsningene, og få de godkjent etter maritimt regelverk. De ble et signifikant bidrag til en unik passasjeropplevelse, avslutter han.

Hurtigruten har etter prosjektet vunnet flere priser for løsningene ombord. Les mer om dette her.

Les flere nyheter fra Brilliant her.