– Midt i blinken for kunder som sitter på mye data

Eirik Knævelsrud ser et stort potensiale i å benytte machine learning i virksomhetsstyring.

Analyse av data, med hensikt å effektivisere og optimalisere virksomheter, har lenge vært en global trend. Lite tyder på at det blir en mindre relevant metode for å kunne forutse hendelser og behov i fremtiden. Bhoomi Gajjar og Eirik Knævelsrud har opparbeidet seg solid erfaring innen Business Intelligence og dataanalyse, og syns det er kjempeinteressant. De ønsket begge å bygge kompetansen ytterligere, og har utvidet IT-kompetansen sin med hvert sitt ferske kursbevis innen «Machine Learning – From Data to Decisions» fra Massachusetts Institute of Technology. De ser store muligheter for bedrifter som ønsker å utnytte data og machine learning for å skape resultater.

 

 Sentralt i virksomhetsstyring

– Analyse av virksomhetsdata er ikke noe nytt fenomen, sier Bhoomi. Rapportering og dashboards med virksomhetsdata basert på statistiske og matematiske formler og regler har pågått i flere tiår. Det fine med machine learning er at man slipper å være avhengig av den regelbaserte programmeringen. Med machine learning programmeres systemet til å «tenke» selv. Dessuten gjør det jobben på en brøkdel av tiden. Dette er midt i blinken for kunder som sitter på mye data, sier hun.

Eirik legger til at machine learning er et voksende område i virksomhetsutvikling fremover. – Det gjelder å ha riktig fokus på prosessen også. Det skjer mye mellom datafangst, analyse og beslutning som påvirker utfallet. Velger man de riktige algoritmene kan man lære opp datamodellen slik at den finner løsninger vi mennesker aldri kunne ha sett med våre egne øyne. Da har man lyktes bra, mener han.

 

Et viktig satsningsområde innenfor rådgivning og forretningsutvikling

Wenche Lie-Pedersen, daglig leder i Brilliant, opplever stor etterspørsel etter kompetanse på dataanalyse og Business Intelligence (BI). Hun ønsker machine learning velkommen.

– For oss er dette et viktig satsningsområde innenfor rådgivning og forretningsutvikling. Vi har selv brukt mye tid på grovarbeidet med å bygge eget datavarehus og strukturere våre forretningsdata for analyse og målstyring. Det har gjort hverdagen mye lettere, og det gir oss god kontroll på butikken, sier hun. Å ta i bruk machine learning for å kunne effektivisere oss og kundene ytterligere er både smart og spennende.

I samtale med kundene opplever Wenche at Business Intelligence og datafangst stadig blir tema. – Vi er rådgivere for kundene våre, og er som regel innom informasjonssikkerhet og hvor viktig det er å sikre IT-plattformen sin. I den dialogen hører vi ofte at informasjonssikkerhet oppleves som et nødvendig onde for mange. Nå temaet er Business Intelligence og datafangst, opplever vi derimot et helt annet engasjement. Motivasjonen blir fort høyere når vi snakker om hva man kan oppnå og hvilke gevinster som kan hentes, fremfor å snakke om det som må forhindres. Machine learning kan faktisk benyttes både innen IT-sikkerhet og dataanalyse. Gjennom kompetansen Bhoomi, Eirik og flere her bygger på dette området, får vi enda et ben å stå på, avslutter hun.

 

Les flere nyheter fra Brilliant